lördag 14 maj 2011

Har du något du undrar över?

Idag har Therese Trygg varit här i Karlstad och haft en fantastiskt lärorik och rolig utbildning för oss i projektgruppen och alla våra medarbetare. Stort tack till dig Therese!

Therese är utbildad socialpsykolog och utbildar sig till klinisk sexolog och och hon kommer att svara på frågor här på bloggen en dag i veckan, vilket vi verkligen uppskattar.
Så för er som undrar över något rörande sex, könssjukdomar, kondomanvändning, symptom på sjukdomar, och allt det som rör sex och sexuell hälsa, tveka inte, ställ frågor!
Ni kan självklart vara anonyma om ni så önskar.

Therese Trygg, blivande sexolog

4 kommentarer:

  1. Hej... Hur länge kan man gå med klamydia innan man blir steril?

    SvaraRadera
  2. hej, jag käkar p-piller och min kille tycker att det räcker, jag tycker vi ska använda kondom men han vill inte, vad ska jag göra?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,

    Klamydia är en mycket vanlig sexuellt överförbar sjukdom som orsakas av bakterier. Du får klamydia genom att ha sex eller sexuell kontakt med någon som är smittad.

    Klamydia ger oftast inte några symtom. Om du får symptom på klamydia kanske du märker en brännande känsla när du urinerar eller onormala flytningar från vagina eller penis.

    Det är svårt att säga hur länge man kan gå med en klamydia innan man blir steril. Men man kan ha klamydian i flera månader och kanske år. Vanligen är inkubationstiden för klamydia 1-3 veckor men den kan vara betydligt längre.

    För att vara säker skall man gå och testa sig, detta är gratis och om man har en klamydia skall man även kunna bli behandlad gratis.

    Man behandlar med antibiotikatabletter ofta typ tetracyklin. Vanligt penicillin botar inte klamydia. Behandlingen är effektiv och efter avslutad behandling, och om inga besvär föreligger, räknar man med att infektionen är utläkt.

    Det viktigaste är att man tar hand om sig själv och använder sig av kondom, och att man testar sig mellan partners och om man känner sig orolig.

    Therese

    SvaraRadera
  4. Anonym sa...hej, jag käkar p-piller och min kille tycker att det räcker, jag tycker vi ska använda kondom men han vill inte, vad ska jag göra?

    Hej Anonym!

    Det är alltid svårt när man är i en relation och man tycker olika. MEN det är din kropp och ditt beslut, P-piller skyddar inte mot sexuellt överförbara sjukdomar. utan man bör använda kondom om man inte känner sig helt säker.

    Det är viktigt att ni pratar ihop er och att han förstår varför du är orolig/ eller känner att du vill använda kondom som ett extra skydd. Ett försök att få med honom på noterna kan vara att ha skoj med kondomen, prova olika sätt och olika märken för en förhöjd njutning.

    Jag hoppas att du står på dig och fortsätter ta hand om dig!
    Therese

    SvaraRadera